Zarządzanie Wymaganiami w Agile

Naucz się jak w praktyce użyć Story Mappingu, Impact Mappingu, User Stories i innych narzędzi do pracy z wymaganiami i Backlogiem Produktu. Poznaj techniki dekompozycji wymagań, definiowania Kryteriów Akceptacyjnych, planowania i prognozowania w Agile.

Czego się nauczysz?

  • Jak tworzyć wymagania, które opisują potrzeby i wartość produktu, a nie narzucają rozwiązań.
  • W jaki sposób użyć techniki User Stories do pracy z wymaganiami.
  • Jak efektywnie zarządzać Backlogiem Produktu.
  • Jak tworzyć prognozy i plany w sposób zwinny.
  • W jaki sposób Story Mapping ułatwia budowanie złożonych produktów i jak zbudować taką mapę.
  • Jak radzić sobie z wymaganiami niefunkcjonalnymi i technicznymi.
  • Jak znaleźć rozwiązanie problemu biznesowego przy pomocy Impact Mappingu.
  • Jak dekomponować wymagania zbyt duże, by zrealizować je w całości.
  • Czym są Kryteria Akceptacyjne i jak je definiować.
  • Jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów podczas pracy z wymaganiami i Backlogiem Produktu.

Korzyści z uczestnictwa

  • Dowiesz się, jak użyć technik takich jak Story Mapping, Impact Mapping, jak pisać historyjki użytkownika (User Stories), dekomponować wymagania i określać dla nich Kryteria Akceptacyjne.
  • Szkolenie łączy w całość program dwóch szkoleń: Warsztatów User Stories oraz Warsztatów Story Mappingu.
Online Stacjonarne

Dodatkowe korzyści z udziału w szkoleniu online:

  • Spotkanie z trenerem i innymi uczestnikami i wspólna praca w ramach interaktywnych warsztatów.
  • Praktyczne użycie poznanych technik:
    • Story Mapping,
    • Impact Mapping,
    • User Stories,
    • Kryteria Akceptacyjne,
    • Strategie dekompozycji wymagań.
  • Możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania w ramach sesji Q&A na koniec każdego dnia szkoleniowego.
  • W szkoleniu można wziąć udział z dowolnej lokalizacji — nie trzeba podróżować.
  • Szkolenie rozłożone jest na trzy dni.
  • Każdy taki dzień to seria godzinnych sesji, rozdzielonych przerwami, więc nie trzeba siedzieć przed komputerem przez 8 godzin.
  • Uczestnicy poznają narzędzia pracy zdalnej i uczą się z nich korzystać, tworząc rozproszone zespoły.
  • W trakcie szkolenia uczestnicy wraz z trenerem tworzą e-book, zawierający mnóstwo komentarzy prowadzącego.
  • Ograniczenie ilości materiałów drukowanych i wielkości „śladu ekologicznego” zostawianego przez uczestników.

Dodatkowe korzyści z udziału w szkoleniu stacjonarnym:

  • Spotkanie z trenerem i innymi uczestnikami i wspólna praca w ramach interaktywnych warsztatów.
  • Praktyczne użycie poznanych technik:
    • Story Mapping,
    • Impact Mapping,
    • User Stories,
    • Kryteria Akceptacyjne,
    • Strategie dekompozycji wymagań.
  • Możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania w ramach sesji Q&A na koniec każdego dnia szkoleniowego.
  • Doskonałe lokalizacje i sale szkoleniowe.
  • Możliwość networkingu w czasie przerw.
  • Lunch, kawa i przekąski w cenie szkolenia.

Jak wziąć udział w tym szkoleniu?

Szkolenie online Bierzesz udział w szkoleniu online przez Internet wraz z trenerem i innymi uczestnikami. Szkolenia odbywają się w zaplanowanych terminach. Sprawdź terminy
Szkolenie stacjonarne Bierzesz udział w szkoleniu na sali wraz z trenerem i innymi uczestnikami. Szkolenia odbywają się w zaplanowanych terminach i lokalizacjach. Sprawdź terminy

Opis szkolenia

Nie jest możliwe napisanie kompletnych, niewymagających dalszej dyskusji i niezmiennych w  czasie wymagań. Dlatego ważne jest, by wymagania przede wszystkim odpowiadały na pytania o cel, jaki ma zostać osiągnięty:

  • po co dokonujemy zmiany?
  • jaki problem rozwiązujemy?
  • jaką to przyniesie wartość?

Można ten cel stracić z oczu, gdy wymagania skupiają się na opisie gotowego rozwiązania lub wręcz sposobu jego realizacji krok po kroku. Rośnie wtedy ryzyko, że mimo wykonania pracy i zbudowania produktu, problem pozostaje nierozwiązany.

Im bardziej złożony produkt, tym trudniej zapewnić, że ograniczony czas zespołów developerskich nie zostanie zużyty na realizację mało wartościowych lub zupełnie zbędnych funkcjonalności. Praca z wymaganiami to przede wszystkim komunikacja niezbędna do zrozumienia potrzeb różnych grup interersariuszy i pogodzenia nierzadko sprzecznych interesów w jednym produkcie.

Istnieje szereg praktyk, które można wykorzystać. I tak na przykład:

  • User Stories (historyjki użytkownika) pomogą w uzyskaniu wspólnego rozumienia wymagań,
  • Story Mapping pozwoli zrozumieć, czym jest minimalny sensowny produkt (MVP) i przetestować różne strategie wydawania produktu,
  • Impact Mapping da możliwość zidentyfikowania możliwych rozwiązań dla wielu problemów,
  • Backlog Produktu zapewni przejrzystość priorytetów i umożliwi dobrą organizację pracy zespołów developerskich,
  • Kryteria Akceptacyjne ułatwią weryfikację wytworzonych rozwiązań,
  • Dekompozycja wymagań pozwoli na dokonywanie dużych zmian małymi krokami i stosowanie metod zwinnych takich jak Scrum.

Warsztaty Zarządzanie Wymaganiami w Agile pozwolą poznać te techniki i poćwiczyć ich stosowanie.

Dla kogo jest ten warsztat?

Warsztat przygotowany został dla Product Ownerów orazosób pracujących z interesariuszami i użytkownikami produktów. Zakres tematyczny poruszany podczas warsztatów będzie przydatny w pracy:

  • Product i Project Managerów,
  • Developerów,
  • Testerów,
  • Analityków biznesowych i technicznych,
  • Product Ownerów
  • Scrum Masterów.
Online Stacjonarne
Interaktywne zajęcia prowadzone przez trenera:
  • realizowane przez Internet,
  • obejmuje ćwiczenia w grupach pod okiem trenera,
  • pozwala doświadczyć pracy w zespołach rozproszonych (zdalnych).
  • odbywają się one w ustalonym terminie,
  • składają się z 3 dni szkoleniowych,
  • zajęcia w każdym dniu odbywają się w godzinach 9:00-14:00.

Szkolenia organizowane na zamówienie w formie zamkniętej mogą być realizowane w niestandardowych godzinach, a poszczególne dni szkoleniowe mogą zostać rozłożone w czasie.

Struktura sesji interaktywnej online:
  • sesja składa się z bloków tematycznych rozdzielonych przerwami,
  • pojedynczy blok tematyczny trwa średnio 70 minut,
  • sesja obejmuje cztery bloki,
  • przerwy między blokami trwają 10 minut,
  • termin przerw zależy od potrzeb grupy uczestników i dynamiki ich pracy.
Ramowy plan dnia szkoleniowego:
  • 8:45 — otwarcie sesji,
  • 9:00 — rozpoczęcie zajęć z trenerem i pracy w grupie wraz z innymi uczestnikami,
  • 14:00 — zakończenie zajęć,
  • 14:00-15:00 — Q&A (część opcjonalna, dla chętnych).
Z jakich narzędzi korzystamy:
  • Zoom — do wykładów, dyskusji oraz do pracy w grupach,
  • Google Docs — pozwala tworzyć wspólnie artefakty i materiały szkoleniowe,
  • Mural — czyli wirtualne tablice.

W przypadku szkoleń realizowanych na zamówienie w formie zamkniętej możliwe jest wykorzystanie platformy Microsoft Teams zamiast Zoom.

Interaktywne zajęcia prowadzone przez trenera:
  • realizowane na sali szkoleniowej,
  • obejmuje ćwiczenia w grupach pod okiem trenera.
  • odbywają się one w ustalonym terminie,
  • składają się z 2 dni szkoleniowych,
  • zajęcia w każdym dniu odbywają się w godzinach 9:00-17:30.
Sposób prowadzenia zajęć:
  • warsztaty składają się z bloków tematycznych rozdzielonych przerwami,
  • pojedynczy blok tematyczny trwa średnio 70 minut,
  • każdy dzień obejmuje sześć bloków,
  • przerwy między blokami trwają 10 minut,
  • termin przerw zależy od potrzeb grupy uczestników i dynamiki ich pracy.
Ramowy plan dnia szkoleniowego:
  • 8:45 — otwarcie sali,
  • 9:00 — rozpoczęcie zajęć z trenerem i pracy w grupie wraz z innymi uczestnikami,
  • 13:00-14:00 — przerwa na lunch,
  • 17:30 — zakończenie zajęć,
  • 17:30-18:00 — Q&A (część opcjonalna, dla chętnych).
Więcej  

Program szkolenia

Warsztat łączy w jedną całość program dwóch szkoleń: Warsztatów User Stories oraz Warsztatów Story Mappingu.

  • Praca z wymaganiami:
    • Czym są wymagania i jak je tworzyć:
      • Problemy ze wspólnym rozumieniem wymagań.
      • I.N.V.E.S.T.
      • 3C.
      • Różne formy opisu wymagań.
      • Czym różnią się wymagania od zadań.
    • Skąd się biorą wymagania:
      • Wizja produktu.
      • Użytkownik, klient i konsument.
      • Wartość produktu.
      • Output, outcome i impact.
      • Persony i grupy docelowe.
    • User Stories (historyjki użytkownika):
      • Tworzenie historyjek.
      • Zalety i ograniczenia tej techniki.
      • Typowe błędy w pracy z historyjkami.
    •  GWT:
      • Tworzenie scenariuszy.
      • Zalety i ograniczenia tej techniki.
      • Typowe błędy przy tworzeniu scenariuszy.
    • Wymagania techniczne i niefunkcjonalne:
      • Wydajność, bezpieczeństwo, stabilność produktu.
      • Ergonomia, użyteczność, wygląd.
      • Standardy techniczne.
      • Architektura biznesowa i techniczna.
    • Kryteria Akceptacyjne.
    • Specification by Example.
    • Podział (dekompozycja) wymagań.
  • Backlog Produktu:
    • Struktura backlogu.
    • Przejrzystość i dostępność backlogu.
    • Poziom szczegółowości opisu elementów (wymagań).
    • Szacowanie:
      • Wartości wymagań.
      • Kosztu wytworzenia rozwiazania.
    • Prognozowanie:
      • Velocitythroughput.
      • Przewidywanie dat realizacji.
      • Przewidywanie zakresu zmian poszczególnych wydań produktu.
      • Planowanie wydań.
    • Wizualizacja zależności między wymaganiami.
  • Impact Mapping:
    • Omówienie techniki.
    • Tworzenie mapy.
    • Impact Mapping a historyjki użytkownika.
  • Story Mapping:
    • Omówienie techniki.
    • Tworzenie mapy.
    • „Wykrawanie” wydań produktu i/lub MVP.
    • Tworzenie Backlogu Produktu na podstawie mapy.

Trener

Przygotowanie do szkolenia online

Niezbędne narzędzia

Uczestnictwo w sesji interaktywnej przez Internet wymaga:

  • stabilnego łącza o wystarczającej przepustowości,
  • kamery internetowej i mikrofonu i ich włączenia w trakcie zajęć,
  • spokojnego miejsca, z którego uczestnik może łączyć się, nie przeszkadzając innym (hałasy w tle itp.).

Korzystamy z następującego oprogramowania:

  • Zoom, który powinien być zainstalowany jako aplikacja, ponieważ wersja uruchamiana w przeglądarce Internetowej nie ma pełnej funkcjonalności,
  • Google Docs, które są dostępne w przeglądarce Internetowej,
  • Mural, czyli wirtualne tablice, również dostępne w przeglądarce.

W przypadku szkoleń realizowanych na zamówienie w formie zamkniętej możliwe jest wykorzystanie platformy Microsoft Teams zamiast Zoom.

Sesja techniczna przed rozpoczęciem zajęć

Przed rozpoczęciem zajęć interaktywnych w grupie, najczęściej dzień lub dwa wcześniej, organizujemy sesję techniczną, trwającą 15-30 minut. W tym czasie sprawdzamy, czy każdy z uczestników będzie w stanie korzystać z narzędzi i połączyć się z grupą. To daje możliwość rozwiązania ewentualnych problemów, jakie czasami się ujawniają.

Warunki zakupu

Jako lider szkoleń Scrum/Agile w Polsce możemy zaproponować Państwu wyjątkowo atrakcyjne ceny. Podane ceny są cenami netto, należy do nich doliczyć 23% VAT.

Zastrzegamy prawo do zmiany cen w przypadku zmian sytuacji ekonomicznej. Zmiany takie nie dotyczą już opłaconych rejestracji.

Online Stacjonarne
Cena uczestnictwa w szkoleniu publicznym zawiera:
  • 3 dni intensywnych zajęć warsztatowych (obciążenie pracą: 4 godziny dziennie),
  • 3 dni bezpośredniego kontaktu z doświadczonym trenerem,
  • elektroniczne materiały szkoleniowe,
  • przygotowanie do pracy ze zdalnymi, rozproszonymi zespołami poprzez zaznajomienie z narzędziami i sposobem działania zespołu w tych warunkach,
  • estetyczny dyplom potwierdzający ukończenie szkolenia w wersji elektronicznej oraz drukowany, wysyłany pocztą po zakończeniu zajęć.

Miejsce na szkoleniu online uważamy za zarezerwowane z chwilą otrzymania podpisanego formularza zamówienia, na podstawie którego można wystawić fakturę VAT, lub z chwilą otrzymania zapłaty.

Rezygnacja z udziału w szkoleniu online możliwa jest do dwóch tygodni przed datą szkolenia. Po tej dacie rezygnacje nie są możliwe, można jednak zmienić osoby mające wziąć udział w szkoleniu przy zachowaniu liczby wykupionych rezerwacji. Zwrot pełnej wpłaconej kwoty nastąpi także gdyby — co mało prawdopodobne — szkolenie musiało zostać odwołane.

W przypadku osób prywatnych wymagana jest płatność przed szkoleniem.

Cena uczestnictwa w szkoleniu publicznym zawiera:
  • 2 dni intensywnych zajęć warsztatowych (obciążenie pracą 6 godzin dziennie),
  • 2 dni bezpośredniego kontaktu z doświadczonym trenerem,
  • drukowane materiały szkoleniowe,
  • lunch, zimne i ciepłe napoje oraz poczęstunek w ciągu dnia,
  • estetyczny dyplom potwierdzający ukończenie szkolenia, wręczany przez trenera na koniec zajęć.

Miejsce na szkoleniu stacjonarnym uważamy za zarezerwowane z chwilą otrzymania podpisanego formularza zamówienia, na podstawie którego można wystawić fakturę VAT, lub z chwilą otrzymania zapłaty.

Rezygnacja z udziału w szkoleniu stacjonarnym możliwa jest do trzech tygodni przed datą szkolenia. Po tej dacie rezygnacje nie są możliwe, można jednak zmienić osoby mające wziąć udział w szkoleniu przy zachowaniu liczby wykupionych rezerwacji. Zwrot pełnej wpłaconej kwoty nastąpi także gdyby — co mało prawdopodobne — szkolenie musiało zostać odwołane.

W przypadku osób prywatnych wymagana jest płatność przed szkoleniem.

Powiadomienie o nowych terminach

Obecnie brak zaplanowanych terminów szkoleń publicznych obejmujących to szkolenie. Możemy poinformować cię gdy tylko pojawi się możliwość uczestnictwa w tym szkoleniu. Użyj formularza poniżej aby pozostawić swoje dane kontaktowe.

Zapytanie o prywatne szkolenie

Możemy zrealizować to szkolenie w twojej organizacji w formie zamkniętej (niepublicznej). Użyj przycisku poniżej aby przekazać nam informacje niezbędne do przygotowania oferty.

Zamów szkolenie zamknięte

Sprawdź inne szkolenia

Ten portal używa cookies aby zapewnić jego sprawne działanie. Akceptacja cookies jest do tego wymagana. Można też odmówić zgody na użycie cookies i opuścić portal. Aby dowiedzieć się jak używamy cookies zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności.
Akceptuję cookies Nie zgadzam się
Cookies utworzone podczas przeglądania portalu zostały usunięte i można go teraz bezpiecznie opuścić. Dalsze przeglądanie naszych stron spowoduje ponowne wyświetlenie monitu o akceptację cookies.