Andy Brandt o roli Product Ownera cz.IV

007

Ostatnia, czwarta część rozmowy z Andrzejem Brandtem o roli Product Ownera w Scrumie.

Czwarta i ostatnia część dyskusji na temat zadań i roli Product Ownera w zespole Scrumowym. W ostatniej odsłonie rozmawiamy na temat stanowiska Product Ownera i szkoleń z perspektywy Professional Scrum Trainer Andrzeja Brandta.

Stanowisko Product Ownera z perspektywy trenera…

Od ponad miesiąca można podchodzić do egzaminu certyfikacyjnego Professional Scrum Product Owner bez udziału w szkoleniu. Dlaczego jednak warto uczestniczyć w szkoleniu? Co wymiernie daje i weryfikuje takie szkolenie?

Jeśli kogoś interesuje jedynie certyfikat Professional Scrum Product Owner-I to przegląd metodyki, usystematyzowanie wiedzy o niej, którego dokonujemy na szkoleniu może oczywiście pomóc w dobrym zdaniu egzaminu. Jednak zasadniczym celem szkolenia nie jest kwestia egzaminu, ale przygotowywanie Product Ownerów do lepszego pełnienia tej roli. Dlatego podczas szkolenia poruszamy takie zagadnienia jak praca z wymaganiami, planowanie wydań, wskaźniki umożliwiające monitorowanie pracy zespołu, praca z interesariuszami czy wreszcie metody identyfikowania wartości. Najważniejszym zadaniem Product Ownera jest bowiem identyfikowanie jaka praca (jakie wymagania, jakie zmiany, poprawki jakich błędów nawet) są w danej chwili najbardziej wartościowa dla tych, którzy płacą – organizacji, klientów, użytkowników.

Wartość szkolenia – poza materiałami, ćwiczeniami i spotkaniem z trenerem – to także możliwość spotkania się z innymi i wymiany doświadczeń. Na szkoleniach prywatnych (zamawianych przez konkretną firmę) możliwe jest przykładanie omawianych technik i metod od razu do tego, czym firma się zajmuje. Z drugiej strony na szkoleniach publicznych można spotkać osoby pełniące tą samą rolę w innych firmach, zajmujące się innymi produktami. Owocuje to często ciekawymi dyskusjami, porównywaniem metod i uwarunkowań, które wnosi do szkolenia co najmniej tyle co materiały szkoleniowe.

Professional Scrum Product Owner

Wiadomo, że samo szkolenie jest cenną wskazówką ale o czym Product Ownerzy najczęściej zapominają pomimo odbytego szkolenia i edukacji?

O tym na przykład, że ich zadanie nie polega na wymuszaniu od zespołów maksymalnego tempa pracy kątem jakości. O tym, że są częścią zespołu, nie przychodzącym z zewnątrz ekonomem, petentem czy nawet klientem. To wraz z zespołem, wspólnie, Product Owner tworzy, rozwija swój produkt.

Błędy to rzecz nieunikniona, ale dzięki nim możemy rozwijać się w kierunku profesjonalizmu. Jakie charakterystyczne błędy popełniają uczestnicy szkolenia i czy istnieje na to kompleksowa pigułka?

Najważniejsze jest zrozumienie podstaw procesu – empiryzmu i wykorzystania go w ewolucyjnym rozwoju produktu. Ważne bowiem nie jest by błędów nie popełniać (a dla Product Ownera główny błąd to zlecenie realizacji funkcji, które okazują się mało wartościowe), ważne jest, że proces umożliwia nie tylko reagowanie na nie – ale wykorzystanie ich do jeszcze lepszego dopasowania produktu do potrzeb.

To w ogóle jest najważniejsze dla wszystkich próbujących stosować metodyki takie jak Scrum: zrozumieć jakie są ich podstawy, czemu one służą. Rozumiejąc to łatwiej jest sobie radzić ze wszystkimi napotykanymi problemami, także takimi, które Pan nazywa „błędami”.

Udostępnij ten artykuł

Ten portal używa cookies aby zapewnić jego sprawne działanie. Akceptacja cookies jest do tego wymagana. Można też odmówić zgody na użycie cookies i opuścić portal. Aby dowiedzieć się jak używamy cookies zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności.
Akceptuję cookies Nie zgadzam się
Cookies utworzone podczas przeglądania portalu zostały usunięte i można go teraz bezpiecznie opuścić. Dalsze przeglądanie naszych stron spowoduje ponowne wyświetlenie monitu o akceptację cookies.