Zalety szkoleń prowadzonych przez Internet
Od marca 2020 przeprowadziliśmy już dziesiątki szkoleń online, dla grup od 5 do 28 osób, zarówno otwartych jak i zamkniętych. Choć wiedzieliśmy już wcześniej, że umiemy dobrze szkolić, w tej formule uczestnicy przeżyli wiele pozytywnych zaskoczeń, a i my odkryliśmy kolejne zalety szkoleń online.
Specjalizujemy się w szkoleniach wysokiej jakości — prowadzonych przez doświadczonych praktyków, interaktywnych, zarazem ciekawych, wciągających i jednocześnie przydatnych, dających wiedzę, którą da się od razu wykorzystać. Ponieważ szkolimy w ten sposób od 14 lat mieliśmy dużo czasu na to, by wypróbować różne techniki i podejścia, stopniowo doskonaląc nasz warsztat trenerski i ciągle podnosząc wiedzę merytoryczną.
Jednak do 2020 roku szkolenia prowadziliśmy przede wszystkim w sposób tradycyjny, na salach szkoleniowych. Od kilku lat wzbogacamy je nagranymi wykładami, z którymi uczestnicy zapoznają się przed spotkaniem z nami. To znacząco podniosło poziom podstawowej wiedzy absolwentów naszych szkoleń, a także zdawalność egzaminów certyfikacyjnych. Od zeszłego roku oferowaliśmy także szkolenia zamknięte w formule online — a więc spotkania na żywo z trenerem i grupą, realizowanego przez Internet z użyciem platformy video-konferencyjnej oraz innych narzędzi (formę tą nazywamy czasem LVC — Live Virtual Class). Trzeba szczerze napisać, że zainteresowanie tą ofertą było znikome. Większość klientów wolała szkolenie stacjonarne, obawiając się szkolenia online.
Od marca 2020 sytuacja zmieniła się całkowicie — z oczywistych powodów szkolenia stacjonarne w ogóle przestały się odbywać, za to zainteresowaniem zaczęły się cieszyć szkolenia online. Od tamtej pory zrealizowaliśmy ich już całkiem dużo — w czerwcu, nie było tygodnia, w którym nie realizowalibyśmy co najmniej jednego takiego szkolenia. Pozwoliło nam to zebrać dużo doświadczeń i wniosków.
Choć od początku wiedzieliśmy, że umiemy dobrze szkolić, w tej formule odkryliśmy kolejne zalety szkoleń online, których wcześniej się nie spodziewaliśmy. Podobnie i nasi uczestnicy, w większości byli pozytywnie zaskoczeni tym, że szkolenie online okazało się jeszcze bardziej intensywne, wciągające i praktyczne niż szkolenia stacjonarne (a specjalnie zaprosiliśmy na kilka z naszych szkoleń osoby, które brały wcześniej udział w szkoleniach stacjonarnych, aby mieć porównanie).
Poniżej pokrótce przedstawiam zalety szkoleń online, które do tej pory ustaliliśmy. Mam nadzieję, że ta lista pomoże Ci zdecydować się na tę formę szkolenia.
- Większe skupienie — podczas dynamicznych, interaktywnych zajęć przez video-konferencję, podczas których co chwilę rozmawiasz z innymi uczestnikami pracując nad kolejnymi zadaniami, bardziej się skupiasz — siedząc w słuchawkach, przed ekranem i kamerą trudniej jest „odpłynąć” niż na sali.
- Lepiej rozłożony dzień — praca w wysokim skupieniu bardziej męczy, dlatego szkolenia, które w wersji stacjonarnej trwały 2 dni u nas trwają od 3 do 4 dni po około 5h zajęć dziennie. Jak się okazało umożliwia to nie tylko utrzymanie wysokiego skupienia przez cały czas trwania zajęć (nie ma walki z „dołkiem energetycznym”, który wielu ludzi ma po 15-ej), a przez to lepsze przyswojenie wiedzy. Umożliwia to także zrobienie czegoś jeszcze czasie dni szkoleniowych, czy to w pracy czy to z rodziną.
- Przygotowanie do pracy rozproszonej — szkolenie, podczas którego pracujesz w grupie online, przygotowuje do pracy w rozproszonych zespołach. Pod naszym kierunkiem poznajesz narzędzia i sposoby działania w takiej sytuacji. To ważne, bo w świecie „nowej normalności” zespołów pracujących w ten sposób na co dzień będzie więcej.
- Zindywidualizowane materiały szkoleniowe — podczas każdego szkolenia powstają wspólnie przygotowane przez grupę i trenerów materiały szkoleniowe, są one dopasowane do danej grupy, bo zawierają odpowiedzi i komentarze specyficzne dla pytań i problemów podniesionych na tych zajęciach. Oczywiście, uczestnicy zachowują dostęp do tych materiałów po szkoleniu. To dużo lepsze niż zdjęcia flipów, których nikt potem nie ogląda, czy papierowy wydruk slajdów, który kurzy się na półce czekając na przemiał.
- Każdy dzień kończy opcjonalna sesja Q&A z trenerami — jest ona nagrywana tak, że można ją później obejrzeć, jeśli się w niej nie uczestniczyło lub chce się ponownie z nią zapoznać.
- Solidny e-learning — lepsze przygotowanie do szkolenia: żeby jeszcze lepiej wykorzystać czas sesji live i nie marnować go na wykłady zasadniczo rozbudowaliśmy e-learning. Uczestnicy szkoleń live otrzymują dostęp do wykładów związanych z tematem swojego szkolenia na długo przed zajęciami. Dzięki temu możesz spokojnie i solidnie zapoznać się z teorią w swoim tempie, przygotować pytania i problemy do dyskusji w czasie zajęć. No, i oczywiście, zachowujesz dostęp do tych materiałów po szkoleniu.
- Łatwiej utrzymać kontakt po zajęciach — dzięki intensywności kontaktu podczas szkolenia oraz grupom i czatom, które zapewniamy uczestnikom, łatwiej jest im pozostać w kontakcie po zajęciach. Obserwujemy dyskusje, wzajemne wsparcie podczas przygotowania do egzaminów certyfikacyjnych i tak dalej. Sami jesteśmy zaskoczeni, że ludzie odzywają się do siebie nawet dwa-trzy tygodnie po szkoleniu.
- Nie tracisz czasu i pieniędzy na dojazdy i noclegi — w zajęciach możesz wziąć udział skądkolwiek gdzie jest dobre łącze internetowe, potrzebujesz do tego tylko komputera, kamery, mikrofonu i spokojnego miejsca. Możesz więc lepiej wykorzystać czas — i lepiej wykorzystać pieniądze wydając je na książki, lepsze szkolenie czy cokolwiek innego zamiast biletów i noclegów.
- No i oczywiście gwarantujemy 100% bezpieczeństwa jeśli idzie o zarażenie jakąś chorobą na szkoleniu.
Jak już pisałem wyżej, wiele z tych zalet było zaskoczeniem dla naszych uczestników. Poniżej kilka opinii:
Bardzo ciekawe szkolenie w przyjaznej atmosferze. Andy jest super sympatycznym i rzeczowym trenerem, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w sposób jasny i zrozumiały. Najciekawsze były warsztaty praktyczne, do których aktywnie włączał się prowadzący. Onlinenowe rozwiązanie jest idealne, praktyczne.
Robert Bielik
Online’owa forma szkoleniowa działa bardzo fajne. Sprawne formowanie grup ćwiczeniowych i dobre krótkie/esencjonalne zadania do wykonania.
Piotr Hołownia
Szkolenie zostało przeprowadzone perfekcyjnie, szczególnie duży plus za szybkie przystosowanie się do dużej zmiany, która musiała nastąpić po przejściu na online, świetne zaplecze narzędziowe. Wszystko było proste w użyciu nawet dla początkujących.
Paulina Tucharz
Szkolenie online zostało przeprowadzone bardzo profesjonalnie. Były to bardziej warsztaty niż szkolenie, czyli jak najwięcej wiedzy praktycznej przekazanej podczas symulacji sprintu.
Łukasz Segin
Bardzo dobre, merytoryczne szkolenie. Widać, że trener ma wiedzę i doświadczenie i wie jak ukierunkować uczestników na właściwe tory. Świetna organizacja pod kątem prowadzenia szkolenia online. Kontakt z trenerem i grupą nie odbiega od tego jak jest podczas szkolenia stacjonarnego a często jest nawet lepiej ponieważ wprowadzone mechanizmy pozwalają na lepsze zarządzanie czasem podczas wykonywanych zadań. Początkowo byłam sceptycznie nastawiona do takiej formy, ale udział w nim przekonał mnie nie ma się czego obawiać i nie ma to wpływu na jakość szkolenia. Dla mnie osobiście było to nawet lepsze ponieważ mogłam zaplanować czas na pracę nie tracąc czasu na przemieszczanie się.
Anna Wach
Podsumowując, zebrane doświadczenia jak i opinie uczestników pokazują jasno, że szkolenia online nie są gorszą alternatywą szkoleń stacjonarnych. Są inną formą, która ma swoje wyjątkowe cechy i zalety, która lepiej pasuje do rozproszonej, zdalnej pracy która stanie się już na trwałe częścią naszej rzeczywistości. Dlatego w Code Sprinters będziemy oferować szkolenia online także po zakończeniu „epidemii”.
Na koniec jeszcze jednak moja refleksja: taki poziom intensywności kontaktu, jaki obecnie jest możliwy to przede wszystkim zasługa video-konferencji o wysokiej jakości, w których można uczestniczyć bez problemu z przeciętnego laptopa czy nawet tabletu. Choć wydaje się to nam oczywiste, jest to rzecz relatywnie nowa.
Warto więc zwrócić uwagę, że w 2001 roku kiedy w „Agile Manifesto” pisano o „szerokopasmowej komunikacji twarzą w twarz” taka technologia zdalnych spotkań i pracy wymagała drogiego, specjalistycznego sprzętu i — jak na tamte czasu — rzadko spotykanej przepustowości łącz. W czasach kiedy powstawał Manifest zdalna współpraca oznaczała maile i IRC.
Dziś technologia umożliwia spotkania równie intensywne i wciągające praktycznie z każdego miejsca. W ten sposób przedefiniowane zostało co to znaczy „pracować razem”, „spotkanie” i tak dalej — ale mało kto z tego korzystał, bo wciąż funkcjonowaliśmy w paradygmacie, że praca zespołu musi odbywać się w biurze a szkolenie na sali. COVID-19 to zmienił, zmusił nas wreszcie do szerokiego użycia narzędzi, które już mieliśmy — i okazało się, tak jak w przypadku naszych szkoleń, że nie jest to wcale takie straszne, że w sumie ma więcej zalet niż wad, że może wystarczy jak będziemy się widywać czasem?
Podoba Ci się ten tekst?
Zapisz się na mój mailing. Co tydzień otrzymasz taki artykuł na maila. Nie ominą Cię wtedy także specjalne oferty dla moich korespondentów.