Podstawy Testowania
Rozmowa z Remiguiszem Dudkiem na temat warsztatów Podstawy Testowania organizowanych przez Code Sprinters.
Czy słyszeliście o Podstawach Współczesnego Testowania Oprogramowania? Jest to prawdziwa nowość, zarówno w naszej ofercie szkoleń, jak i na polskim rynku! Aby przybliżyć wam ten temat przeprowadziliśmy wywiad z trenerem prowadzącym szkolenie – Remigiuszem Dudkiem. Do czytania szczególnie zapraszamy testerów i inżynierów jakości oraz managerów i liderów zespołów.
Aleksandra: Komu poleciłbyś przyjść na to szkolenie?
Remigiusz: Szkolenie ma trzy grupy docelowe: Po pierwsze powinni się na nim pojawić początkujący testerzy, którzy chcą wiedzieć w jaki sposób testuje się w Agile. Po drugie testerzy, którzy już są doświadczeni w klasycznych metodykach i chcą wiedzieć w jaki sposób mogą te wiedzę ustruktutryzować oraz zastosować w pracy w środowiskach zwinnych. Po trzecie managerowie, liderzy oraz właściciele przedsiębiorstw, którzy chcą się dowiedzieć jak praca testera może się przysłużyć w ich organizacji oraz jak ta praca powinna być wykonywana.
Tak jak mówiłeś, szkolenie kierowane jest nie tylko do osób “testujących”, ale również do managerów, liderów i właścicieli firm. Dlaczego rozwijanie świadomości miejsca testera w procesie wytarzania oprogramowania jest ważne?
Na Polskim rynku istnieje problem braku świadomości, że tester jest potrzebny w procesie wytarzania oprogramowania. Ta świadomość dopiero się rodzi. Przychodzi ona do nas wraz z zachodnimi korporacjami. Zatem z jednej strony nie do końca ta świadomość się zagnieździła, a z drugiej strony już kilka lat temu rozpoczął się proces przechodzenia na zwinne metodyki. Oznacza to, że coś czego dopiero zaczęliśmy się uczyć, już uległo gruntownej zmianie.
Aktualnie rynek wymaga od nas abyśmy dostarczali wartość biznesową maksymalnie szybko. Czas od zdefiniowania wymagania, do wypuszczenia gotowego produktu do klienta jest kluczowy. Właśnie w odpowiedzi na takie dynamiczne modele biznesowe powstały zwinne metodyki prowadzenia projektów. Aby uzyskać pożądaną szybkość reakcji na zmieniające się realia biznesowe a jednocześnie nie poświęcić jakości, musimy stworzyć nasz produkt, a w szczególności zapewnić jakość w możliwie najefektywniejszy sposób.
Czego managerowie, liderzy i właściciele przedsiębiorstw mogą dowiedzieć się na szkoleniu? Jakie korzyści z niego wyniosą?
Przedstawię argumenty które rozwieją wątpliwość czy tester w ich organizacji jest potrzebny. Oczywiste dla mnie jest, że tego typu osoby nie będą zaangażowane w samo testowanie. Muszą jednak przeprowadzać proces rekrutacji oraz koordynacji pracy pracowników, a żeby móc to robić samodzielnie muszą wiedzieć czego oczekiwać od dobrego testera czy QA.
Nazwa szkolenia zawiera w sobie słowo “podstawy”, natomiast samo szkolenie jest z zaawansowanych praktyk. Skąd wzięła się nazwa “Podstawy Współczesnego Testowania Oprogramowania”? Jak powinniśmy ją rozumieć?
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo przejścia na metody zwinne, podstawy testowania nie uległy zmianie. Jest to coś do czego chcę nawiązać na tym szkoleniu. Szkolenie zaadresowane jest do dwóch typów testerów: Początkujących, którzy dopiero wchodzą na rynek i chcieliby się zajmować tematyką testowania. Zaawansowanych, którzy chcą dowiedzieć się w jaki sposób zaaplikować już zdobytą wiedzę w środowiskach zwinnych.
Dlaczego to szkolenie jest alternatywą dla szkoleń z testowania istniejących już na rynku? Czym się różni?
Szkolenia, które aktualnie istnieją na rynku, są głównie szkoleniami klasycznymi, uczącymi podstaw testowania. Ważne jest by znać te podstawy, bo zarówno w zwinnym i klasycznym podejściu, są takie same. Różnica polega w sposobie użycia narzędzi. Szkolenie Podstawy Testowania skupia się właśnie na wykorzystaniu tych narzędzi, o których mówimy w środowisku zwinnym.
Jak szkolenie może pomóc w pracy testera?
Przede wszystkim pomoże ulokować się testerowi czy tez QA (inżynierowi do spraw jakości) w całym procesie wytwarzania oprogramowania. Począwszy od zbierania wymagań, przez design, kodowanie, testowanie w trakcie kodowania, aż po demonstrację wykonanej pracy klientowi. Na szkoleniu powiemy sobie również o doborze narzędzi automatyzacji testów.
O ile podłoże naukowe z matematyki i statystyki jest zrozumiałe, pojawia się pytanie: Co daje podłoże naukowe z miękkich aspektów testowania (socjologii i psychologii) uczestnikom szkolenia?
Pracą testera według prostej definicji jest “znalezienie błędów”, co może być postrzegane jako “wytykanie błędów”. Jest to dość wrażliwy temat, zwłaszcza w środowisku zwinnym, gdzie istotne jest budowanie zespołu. Szkolenie mówi w jaki sposób podejść do tego aspektu pracy testera. Również można się dowiedzieć w jakich obszarach, my jako ludzie, popełniamy błędy oraz gdzie i jak tych błędów szukać. Niestety spuścizna po naszych przodkach w postaci psychologicznego efektu potwierdzenia przeszkadza nam w efektywnym testowaniu. Wiedza odnośnie tego jak walczyć z tym efektem jest równie ważna jak wiedza o narzędziach do testowania – ostatecznie przecież to ludzie będą “dzierżyć” te narzędzia.
Gdybyś miał w dwóch zdaniach polecić naszym czytelnikom szkolenie “Podstawy Testowania” to jak by one brzmiały?
Zwiększycie swoją “skrzynkę narzędziową” co pozwoli wam na dobranie odpowiednich praktyk do procesu, który jest zaimplementowany w waszej firmie.
Nigdy nie jesteśmy w stanie wykonać wszystkich testów, nauczycie się więc jakie scenariusze testowe przeprowadzić oraz kiedy można przestać testować.
Chyba każdy przyzna, że jest to pewną nowość na polskim rynku szkoleń z testowania oprogramowania. Gwarantujemy, że warto się przekonać osobiście o wartości tego szkolenia. Czekamy na was i wasze opinie. Remigiusz Dudek oprócz szkolenia z Podstaw Testowania prowadzi również wraz z Wiktorem Żołnowskim i Marcinem Dziedzicem szkolenia z Automatyzacji Testów.